I løbet af de år vi har haft iPads her på Stepping Friskole, er vi blevet mere og mere glade for vores valg.Det fungerer godt og  lærerne bliver hele tiden bedre til at anvende dem på en kreativ måde.

Da vi startede, var Stepping Friskole frontløber på området, men i dag er det helt almindeligt, og flere og flere undervisningsmaterialer bliver primært udgivet digitalt.

Derfor har vi sammen med skolens bestyrelse besluttet, at fra august skoleåret 2018/19 skal alle børn på Stepping Friskole medbringe deres egen iPad . Alternativet ville havde været en større stigning af de  skolepengene. Vi kan se, at rigtig mange børn i forvejen har iPads allerede i de yngste klasser, og for dem vil det ikke være en ekstra udgift.

At børnene har deres egen iPad vil betyde, at vi fælles får adgang til mange flere bøger, som vi kan læse digitalt. Bøger der ikke kan blive væk, smurt ind i en blød fersken i bunden af tasken, og man vil heller ikke opleve, at bog 3 i den serie man er i gang med at læse er udlånt.  Eleverne i indskolingen vil også kunne arbejde videre med deres opgaver hjemme.

Vi oplever, at mange børn kan have glæde af at læse eller løse opgaver på en iPad, fordi skriftstørrelsen kan ændres , man kan zoome, og det derved bliver lettere at læse eller overskue opgaven. I undervisningen kan vi fremover benytte de virkelig gode redskaber, der nu er udviklet  til skrive støtte.

Vi er i gang med at få sat vores system op, så vi meget snart kan skubbe apps ud på elevernes private iPads, så I ikke på samme måde som tidligere behøver at købe alle de apps vi bruger i skolen . De bliver derved stillet til rådighed, så længe eleven går på Stepping Friskole.

Når de yngste klasser skal medbringe deres egen iPads , er vi selvfølgelig nød til at lave et opbevaringssystem i klassen hvor de kan ligge i frikvarterene.  Det er er en god ide at sikre, at I har en indboforsikring  der dækker, hvis uheldet er ude, men vigtigst af alt er, at I fra starten får købt nogle virkelige gode covers, panserglas samt en beskyttende slive til transport i tasken.

Vi anbefaler at i køber https://www.apple.com/dk/shop/buy-ipad/ipad-9-7/128gb-space-grey-wifi fordi  den er prisbillig og fordi  den  også er meget billigere i skærmskift. Man kan også købe den samme model men bare en 32 GB og derefter tilkøbe ekstra lagringsplads i skyen via sit Appel-ID  til 50 GB for 7 kr pr. mdr.  200GB for 25 pr. mdr. Det er måske endnu billigere.

Hvis I har en iPad i forvejen dur alt fra iPad air 2 eller 5. generations iPad. Vi tænker, at ved at være ude i god tid kan det også være en julegave.

Håber at I tager godt imod vores  beslutning.