Gå tilbage

Formål for faget matematik

Formålet med undervisningen i matematik er, at eleverne bliver i stand til at forstå og anvende matematik sammenhænge, der vedrører dagligliv, samfundsliv og naturforhold. Analyse og argumentation skal indgå i arbejdet med emner og problemstillinger.

Undervisningen tilrettelægges, så eleverne opbygger matematisk viden og kunnen ud fra egne forudsætninger. Selvstændigt og i fællesskab skal eleverne erfare, at matematik både er et redskab til problemløsning og et kreativt fag. Undervisningen skal give eleverne mulighed for indlevelse og fremme deres fantasi og nysgerrighed.

Undervisningen skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. Med henblik på at kunne tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab, skal eleverne kunne forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse.

På Stepping Friskole er 10 af de ugentlige undervisningslektioner skemalagt som undervisning, hvor storyline bruges som den bærende undervisningsmetode. Det drejer sig om de to fagtimer der er placeret over middag fra kl. 12.00-13.25. I storyline-timerne arbejder eleverne tværfagligt ud fra et overordnet emne. I årsplanen er der planlagt 3 længerevarende storylines og nogle få af kortere varighed. I hver enkelt storyline er skolens almindelige fag tænkt ind i forløbene. I nogle storylines er der fokus på de humanistiske fag, mens der er overvægt af de naturvidenskabelige fag i andre. Da alle fag, over et år, er repræsenteret i storylineforløbene, er det ugentlige skemalagte timetal i fx. dansk og matematik, lavere sammenlignet med et tilsvarende skema, hvor storyline ikke anvendes som en undervisningsmetode.

Formålet for det enkelte fag og de enkelte trinmål, er således også gældende for den undervisning der foregår ud fra storylinemetoden, også selvom de enkelte fag ikke er direkte repræsenteret på skemaet i fagmodulet over middag.

Trinmål efter 3. klasse

Arbejde med tal og algebra

Målet er

  • kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet
  • bestemme antal ved at anvende simpel hovedregning, tællematerialer, lommeregner og skriftlige notater
  • kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved addition og subtraktion
  • arbejde med forberedende multiplikation og helt enkel division
  • kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindelse med penge og enkle brøker som en halv og en kvart.

Arbejde med geometri

Målet er at kunne

  • tale om dagligdagsting og billeder med brug af det geometriske sprog og udgangspunkt i former, beliggenhed og størrelser
  • arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fra virkeligheden ved tegning
  • undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri
  • arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt
  • undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. ved anvendelse af computeren.

Matematik i anvendelse

Målet er at kunne

  • vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge
  • kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen
  • indsamle og ordne ting efter antal, form, størrelse og andre egenskaber
  • behandle data, herunder ved hjælp af lommeregner og computer
  • opnå erfaringer med “tilfældighed” gennem spil og eksperimenter.

Kommunikation og problemløsning

Målet er at kunne

  • kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
  • arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder matematikfaglige udtryk
  • beskrive enkle løsningsmetoder, bl.a. ved hjælp af tegning
  • kende til problemløsning som et element i arbejdet med matematik
  • anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer
  • samarbejde med andre om at løse problemer, hvor matematik benyttes
  • gennemføre eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre.

Trinmål efter 6. klasse

Arbejde med tal og algebra

Målet er at kunne

  • kende til de hele tal, decimaltal og brøker
  • benytte erfaringer fra hverdagen sammen med arbejdet i skolen ved opbygningen af talforståelse
  • kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsarter
  • benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger
  • anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger
  • arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter
  • kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner
  • kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer
  • regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sammenhænge
  • arbejde med “forandringer” og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre
  • kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og tegning.

Arbejde med geometri

Målet er at kunne

  • benytte geometriske metoder og begreber i beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen, herunder figurer og mønstre
  • undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen
  • kende til grundlæggende geometriske begreber som vinkler og parallelitet
  • arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse
  • kende til forskellige kulturers metoder til at angive dybde i billeder
  • undersøge de enkelte tegnemetoders anvendelighed til beskrivelse af form og afstand
  • måle og beregne omkreds, areal og rumfang i konkrete situationer
  • tegne, undersøge og eksperimentere med geometriske figurer, bl.a. ved at benytte computer.

Matematik i anvendelse

Målet er at kunne

  • vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge
  • anvende og forstå enkle informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk
  • anvende faglige redskaber, herunder tal, grafisk afbildning og statistik, til løsningen af matematiske problemstillinger fra dagligliv, familieliv og det nære samfundsliv
  • arbejde med enkle procentberegninger, herunder ved rabatkøb
  • beskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer
  • indsamle og behandle data samt udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af en computer
  • foretage eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår.

Kommunikation og problemløsning

Målet er at kunne

  • kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
  • beskrive løsningsmetoder gennem samtaler og skriftlige notater
  • opstille hypoteser, og efterfølgende ved at “gætte og prøve efter” medvirke til at opbygge faglige begreber og indledende generaliseringer
  • formulere, løse og beskrive problemer og i forbindelse hermed anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber
  • samarbejde med andre om at anvende matematik ved problemløsning
  • undersøge, systematisere og begrunde matematisk ud fra arbejde med konkrete materialer.