Gå tilbage

Lørdag morgen rejste 9. klasse mod Kastrup Lufthavn, hvorfra de skulle med flyveren til Marokke, nærmere bestemt distriktet Taroudant. følg med her på denne side eller på Stepping Friskoles Facebook profil. Der vil løbende komme opdateringer fra klassen.

Søndag 25.02

Vi stod op klokken 7:40 og spiste morgenmad klokken 8:00. Morgenmaden bestod af fladbrød med grøntsager, omelet, syltetøj og den leende ko. Efter morgenmaden tog vi afsted til Aodir, som ligger nord for Agadir. I Aodir kørte vi til stranden, hvor vi lærte at surfe. Bølgerne var store, og Mads A slugte en liter havvand;)). Efter vi havde surfet i 2 timer, skulle vi spise middagsmad. Middagsmaden bestod af deres nationalret, som er couscous og noget lam. Maden var meget anderledes end dansk mad, med det er jo også godt med noget nyt;)). Efter maden gik vi en laaaaang gåtur på stranden. Derefter skulle vi på et marked, men det blev aldrig til noget, fordi Lise kørte forkert. Da vi ankom til markedet var det jo ligesom lukket. Nu sidder vi og hygger os ude på terrassen, hvor vi skal sove i nat. Om lidt skal vi spise aftensmad. Måden de spiser aftensmad på hernede er meget anderledes, i forhold til den danske måde. Det man gør er at man sætter sig ved et lille bord, med en gryde med mad på, også sidder alle bare og dybder deres fladbrød i gryden, det er nu meget hyggeligt. Men vi har det fint, send penge!

Hilsen Nicki og Asbjørn

Mandag 26.02

Vi startede dagen i Marokko ude på terrassen hvor vi lå og sov rigtig godt, lige indtil vi fandt ud af det var begyndt at regne. Så måtte vi alle 12 skynde os og tage vores madrasser og smide dem i værelserne og sove videre der. Da vi så vågnede efter en hård nat, startede vi dagen med et solidt morgenmåltid bestående af det samme som i går nemlig fladbrød med grøntsager, omelet, syltetøj og den leende ko. Herefter pakkede vi vores tasker og punge og så kørte vi mod Taroudannt i Taroudannt skulle vi på et marked hvor vi fik lov til at tulre rundt for os selv og se noget marokkansk keramik, tøj og krydderier alt hvad de havde på dette marked. Efter det skulle vi hen til et garveri hvor vi kunne se hvordan læder blev lavet, meget interessant (Sam og mig skal ikke have læder foreløbigt fra Marokko) men det var nogle flotte resultater. Efter vi var færdig med at se på læder, satte vi os i bilerne og kørte tilbage mod vores slot ? da vi ankom fik vi lige lov til at komme på plads og så stod den ellers på middagsmad bestående af noget suppe og det velkendte fladbrød. Lige siden har vi bare været hjemme og slappet af og fået en mega god, aftensmad som var noget kød og en lækker salat, nu står den på aften briefing og afslapning.

Hilsen Sam og Hjalte.

Tirsdag 27.02

Tirsdag: Vi stod op klokken 7:00 og spiste den traditionelle marokkanske morgenmad, bestående af fladbrød og den velkendte leende ko. Derefter satte vi os i bilerne og kørte mod en skole i Agadir. Da vi ankom fik vi en rundvisning af skolens inspektør og derefter mødtes vi med de elever som vi skulle tilbringe resten af dagen med. Vi startede med at se deres hjem og derefter mødtes vi med de andre og tog på stranden. På stranden spillede vi noget fodbold, hvor at vi desværre tabte en meget tæt og nervepirrende kamp med et sørgeligt nederlag på 3-1, MEN de havde jo også hjemmebane fordel. Efter kampen valgte vi at tage på McDonalds og derefter spille lidt billiard. Det blev sent på aftnen og vi valgte at tage hjem fra stranden. Taxaturen hjem var en meget anderledes oplevelse fordi at vi sad 7 mand i en 5-mands bil uden sele, altså 4 mand på bagsæderne og 3 mand foran. Da vi kom hjem sagde vi godnat og gik i seng.

Onsdag 28.02.18

dagen startede ud med at vi allesammen troppede op på skolen og sagde vores sidste farvel til vores nye marokkanske venner. Derefter kærte vi ned på stranden for at se på de store bølger. Vi fandt en god klippesten at stå på hvor at man kunne se bølgerne blive tvunget op imod klippevæggen lige foran os. Bølgerne kom meget tæt på og for nogle kom de lidt for tæt på, hvilket resulterede i at der var 3 personer som lignede nogle druknede mus. Efter vores formidable strandtur fortsatte vi vores rejse ind i Agadir hvor at vi tog på et kæmpe marked hvor at vi købte en masse “fake” Gucci og Lou Vuitton. Efter vores fortrindelige shoppingtur vente skuden vi hjemad mod vores marokkanske slot. Resten af dagen har vi gået her hjemme og haft en nydelig eftermiddag med en masse tiltrængt afslapning.

Mange fantastiske hilsner og lykønskninger fra den fantastiske duo Anders og Tobias

Torsdag 01.03
Vi stod op 07:15, og spiste den som altid lækre morgenmad. Den egentlige plan var at tage i op i bjergene, men pga. regnen blev vi hjemme indtil lærerne og Abdel havde besluttet hvad vi skulle i stedet. Ved 10:30 tiden kørte vi mod første stop, som var en lille butik med nogle af de ting kvinderne i byen havde lavet. Derefter gik vi op på etagen over, med nogle forskellige værksteder, som fx. skind, uld og borde ud af marokkanske sten. Da vi var færdige med at kigge og handle, kørte vi lidt op i bjergene, spiste vores frokost, som var fladbrød med den altid lækre leende ko, og diverse andet fyld. Efter den korte bjergtur, tog vi i på markedet fra dagen før, hvor vi brændte en masse penge af på endnu mere “fake”. Da vi kom hjem igen, efter en god og lang dag, brugte vi nogle timer på at slappe af, og funderede over dagen. Omkring kl. 19:00 spiste vi aftensmad, som bestod af halal slagtet kamelkød, bagte auberginer og den velkendte salat.

Mange hilsner Julie og gæsteskriver Matilde.

Fredag – 2/3-18:

Vores dag startede ud med at en god omgang morgenmad og bagefter en tur i bjergene, hvor alle drengene var bange for at køre med Lise. Efter en lang køretur nåede vi vores destination, som var en cafe på bjerget. Der var en guide som viste os op til en lille sø, efter en god varm vandretur, tog vi en dukkert i den MEGET kolde sø. Så begyndte vandreturen at gå ned ad som var hårdt for visse personer, så derfor var der dømt morfar i bilerne på vej hjem. Der hjemme blev der lavet henna tatoveringer på arme og ben. Derefter blev der spillet bold, slappet af og købt en masse kager ved den lokale “pusher” ?. Omkring kl 19:00 fik vi aftensmad som stod på couscous og senere på vores sidste aften i vores dejlige hus står den på hygge med masser af slik og kage.

Mange kærlige hilsner Paaske og Nadja.