Kære alle

Torsdag den 22. Oktober kl.19 er der igen friskoleaften

Kom og hør Mads Rykind-Eriksen, forstander for Rødding Højskole, fortælle om konkurrencestaten og vær med til at diskutere, hvordan vi indretter vores skole, så den honorerer nutidens udfordringer og samtidig giver børnene menneskelig ballast.

Det er vigtigt at I kommer, så skolen ikke bare er lærernes eller bestyrelsens skole, men at vi alle I fællesskab definerer skolen. Husk at medbring lidt sødt til kaffen.

Konkurrencestaten – et landet uden sjæl

Gennem 200 år har vi skabt et af verdens rigeste og mest dynamiske samfund, der har toppet i mange internationale sammenhænge. Skal vi fastholde og videreføre denne udvikling på en moderne tids vilkår i en globaliseret verden, kræver det et opgør med konkurrencestatens tænkning.

PISA-tests, omstillingsparathed, incitamentsstyring, kompetenceudvikling, benchmarking, optimering, regulering, rammestyring, reformpolitik og økonomisk nødvendighed. Konkurrencestaten har plastret os til med nye ord og begreber ved at trække en test- og evalueringskultur ned over os, som truer med at ødelægge den arv, som vi har bygget det moderne Danmark på: Tillid, decentralisering, samtale. At alt her i livet ikke kan måles og vejes.

Det er som om, at vi er blevet blinde overfor det dyrebareste, vi har fået skænket, og som er al tings forudsætning: Livet. Noget går tabt, når det bliver et mål i sig selv at være de bedste til alt muligt. Det bærende i livet kan nemlig ikke gøres op i penge og materiel velstand. Det bærende er af en anden beskaffenhed og handler om kærlighed, venskaber, fællesskab, skaberkraft, glæden ved at glæde andre, gode oplevelser. Kort sagt: Glæden ved livet.